Förare

Joakim Ljunggren     HEMSIDA+



Jag tycker T-Lock är grymt skönt att köra med för att man får bättre fäste på alla underlag och en mycket säker känsla i körningen.
Hojjen känns även lättare! Jag har vunnit SM, Novemberkåsan och även varit på pallen i Indoor VM med T-Lock.

Anders Eriksson      HEMSIDA+



Anders Eriksson - Seven times World Enduro Champion.

Dan Åkesson+


Jag heter Dan Åkesson och har kört motorcykel i 28 år varav 24 år körde jag motocross SM med blandade framgångar. Som bäst blev det en tredje plats i Mx 3 SM 2005, samt 7 lag SM guld i elitserien för motocross. 2007 började jag testa lite enduro tyckte det verkade rätt kul så 2008 blev det mer enduro än cross.

Under alla dessa år jag kört mc så har det varit slang eller korv (mousse) som jag använt. Slang höll dåligt men gav en go körkänsla medan korv däremot höll mycket bättre men körkänslan var sämre.

Man testade att köra med dubbla tunna slangar då man lade en så kallad "kappa" runt den befintliga slangen. Resultatet blev tunga hjul som hoppade och studsade åt alla håll. Det höll ju det bättre, men blev svårkört. Korven var ju lättare men livslängden på sommaren var dålig då korven överhettades och blev pulvermos. 4 mm tjocka slangar verkade ju bra men de vägde därefter. Tunga hjul vill man undvika då dom studsar runt för mycket.

10 tusen spänn en sommar på korv var inte roligt, men det fanns inget bra alternativ. Slangen höll ju inte så det var bara att punga ut. När jag sedan började åka mer enduro och man ville sänka luft trycket så blev det lätt punka. Man testade då att borra hål korvarna för att få dom mjukare direkt o det funka kanon men efter en kort stund sen var korven mos.

Sommaren 2009 fick jag kontakt med Tompa T-lock (Tom Kristensen). Han hade tagit fram en cool grej han kalla T-lock. Den skulle täta insidan mot ekrarna och låsa däcket mot fälgen, som ett däckslås med tätfunktion fast runt hela fälgen. Coolt tänkte jag och Tompa kom över och monterade ett set. Montering såg enkel ut så det var bra. In med biken i bussen och ut till Kilsta Race Way. Tompa sa lägg trycket på 0,6bar så funkar det kanon i skogen. 0,6 tänkte jag, tjena kommer ju bli krasch av fälg, däck och tomt på luft.

Sagt och gjort slog jag i 0,6 fram och bak och ut i sten röset på Kilsta. WOW! Vilken känsla! Hojen bara flöt över hala rötter och stenar. Detta var torsdag eftermiddag och på lördag skulle vi köra skoj på hoj i Tolen, en tävling med en superstenig och tuff bana. Där har det aldrig gått bra för mig. Då tänkte jag att T-lock kan vara vändning för mig, så jag åkte dit på morgonen och rullade ett test varv. Det gick kanon. Jag startade i andra led och på mindre en ett var var jag om alla i första led och bara flöt fram på de hala rötterna och stenarna. Jag vann med 7 min före tvåan. Helt sjukt tänkte jag, sen dess älskar jag stenbanor.

Monteringen tänker nog många den måste ju var besvärlig. Nej, bara man tar det lugnt tar god tid på sig så får man in känslan. Jag byter T-lock idag lika snabbt som jag bytte korv, man lär sig.

Livslängden då... Jag har kört 500 tim med T-lock sedan sommaren 2009 haft tre punkteringar då har jag kört ränneslätt, stångebroslaget, diverse deltävlingar i SM m.m. + ca 25 st övriga race runt om i landet. Jag hade mer strul med korv och slang plus att det kostade skjortan. Nu kör jag drygt hundra timmar per T-lock och kostar bara en bråkdel av korv och slang kostnaden.

Idag när jag är ute på banorna och någon ber mig testa hojen för fjädrings justering, så känner jag att det är många hojar som skulle funka mycket bättre med lättare hjul. De tunga 4 mm slangar och korvar gör att hjulen hoppar och studsar mer än dom lättare T-lock hjulen. En annan fördel är ju luft trycket som man kan justera efter vilket underlag man ska köra på. För Stubbrace t.ex., sänk trycket till 0,4 bar och leran släpper klockrent från däcken bara och dra alltså.

Jag skulle kunna skriva spaltmetrar om fördelarna med T-lock, men det bästa är att testa själva ni kommer inte att vilja ha något annat sen.
Kom gärna fram och fråga om ni har funderingar så hjälper jag er.

Mvh Dan Åkesson

Emelie Dahl+



Svensk mästarinna 2013 i SM MX-Girls med T-Lock

Max Enegård+



Max Enegård kommer 2016 att köra Husqvarna FC450 i Motocross SM MX1.
Har kört med T-Lock i två säsonger, både när jag tränar och tävlar och det har fungerat perfekt.
Bättre fäste och lättare hjul med T-Lock gör att hojen blir mer lättkörd.

Sergio Castro+



Spanska T-Lock Concept föraren Sergio Castro har bytt från rött till blått inför 2016 års säsong i MX1.
Denna unga talang har arbetat så hårt, vi vet att han har farten för att tampas med de snabbaste killarna där ute.
Hoppas på att få se dig i MXGP snart Sergio.